معرفی پیام فیلی به بهانه انتشار کتاب «برهوت ارغوان و تکلم آب‌ها»

انتشارات گیلگمیشان مفتخر است که پس از انتشار «منظومه‌ی حسنک» از پیام فیلی در دو نسخه الکترونیک و گویا، به زودی کتاب

«برهوت ارغوان و تکلم آب‌ها»payam-feili2-402x302

را منتشر نماید. این کتاب در واقع مجموعه داستان‌های کوتاهی مشتمل بر 2 بخش برهوت ارغوان و تکلم آب‌ها است که پیام آن را پس از «برج‌ها و برکه‌ها» نوشته است.

پیام فیلی متولد آبان ماه ۱۳۶۴ در کرمانشاه است. او سرودن شعر را از سنین آغازین نوجوانی شروع کرد. وی ساکن ایران است و در این‌باره جمله‌ی زیبایی دارد که می‌گوید :

«برای من دو چیز غیرممکن است؛ یکی زندگی کردن در ایران و دوم زندگی کردن جایی غیر از ایران»

پیـــام فیلــی بسیار فعال و پُرکار است و سالهای اخیر چندین رمان و شعر بلند منتشر کرده است که با استقبال زیادی رو‌به‌رو شده‌ است. خودش می‌گوید بیش‌تر شاعر است تا داستان‌نویس. اگر خودش هم چنین چیزی نگوید، ردِ نگاه شاعرانه را در تک‌تکِ کلمات داستان‌هایش می‌توان دید. جهان‌بینی او روایتی‌ست از شاعرانگی نسبت به دنیا. نخستین کتاب شعر پیام فیلی در سال ۱۳۸۴ با عنوان «سکوی آفتاب» در ایران  توسط انتشارات آرویچ منتشر شد ولی دیگر آثارش در ایران اجازه چاپ و انتشار نیافتند. رمان «برج‌ها و برکه‌ها»، شعر بلند «منظومه‌ی حسنک»، منظومه‌ی «دشت سفید» و رمان «من سبز می‌شوم، میوه می‌دهم، انجیر» از جمله آثار منتشر شده او در خارج از ایران هستند. رمان «من سبز می‌شوم، میوه می‌دهم، انجیر» توسط سارا خلیلی به زبان انگلیسی و مژگان نوی به زبان عبری ترجمه شده و در نوبت چاپ است.

«برج‌ها و برکه‌ها» در نشر الکترونیکی در آمریکا (۱۳۸۵)، «من سبز می‌شوم…» توسط انتشارات گردون در آلمان (۱۳۸۹)، و «منظومه‌ی حسنک» توسط انتشارات گیلگمشان در تورنتو – کانادا (۲۰۱۲) و منظومه دشت سفید توسط نشر نوگام در لندن (2012) منتشر شد. پیام فیلی ده مجموعه‌ی داستان و شعر به نام‌های: “هندسه‌ی عریان”، “منصور”، “چوبه‌ها و بدعت‌ها”، “جهان قلمرو تنهایی”، “ترانه‌های انسانی”، “جنگ به روایت من”، “شاه بابا”، “چشم‌های تو آفتاب را به من یاد داد”، “مودیلیانی” و “به سرزمین رسولان” را آماده‌ی انتشار دارد. هیچیک از این آثار در ایران مجوز چاپ و نشر دریافت نکرده‌اند.

آخرین رمان پیام فیلی با نام  «پیر چندم سال‌های ابری» توسط نشر گردون در حال چاپ است. وی همچنین رمان دیگری با عنوان «سیاره‌ای که تنها ساکنانش پروانه‌ها هستند» -داستانی که در حال و هوای دهه‌ی 50 و 60 در ایران می‌گذرد- نوشته است که به زودی توسط نشر گردون چاپ خواهد شد.

رسانه‌های متعددی با پیام فیلی گفتگو کرده و یا در مورد آثار وی نقد و نظر نوشته‌اند که لینک تعدادی از آنها در ادامه آمده است: